BELGISCH CLEANTECH BEDRIJF TIGER POWER SLUIT DEAL OM NOORD-INDIA TE VOORZIEN VAN GROENE ENERGIE

Woensdag 8 november 2017 — In het kader van het staatsbezoek van koning Filip en koningin Mathilde aan India, heeft het Vlaamse cleantech bedrijf Tiger Power een overeenkomst ondertekend met Cambridge Energy Resources. De komende drie jaar zullen beide bedrijven minstens 200 hernieuwbare energie-installaties bouwen in Noord-India. Hiermee zet Tiger Power zijn internationale opmars verder. Dergelijke mini-grids voorzien gezinnen in rurale gebieden van betaalbare elektriciteit. Ze dragen ook bij aan de uitwerking van premier Narendra Modi’s plannen: 40 miljoen gezinnen tegen 2018 van stroom voorzien. En dat met 0 gram CO2-uitstoot.

Betaalbare groene stroom

Tiger Power is een cleantech bedrijf dat hernieuwbare energie levert in afgelegen locaties. Het bedrijf combineert plug-and-play zonne-energiesystemen met batterijopslag en een waterstofcyclus. Die laatste dient om seizoensgebonden verschillen op te vangen. Beide systemen integreert Tiger Power in een landelijk elektriciteitsnet, genaamd ‘mini-grids’. Op die manier kunnen afgelegen gezinnen en bedrijven genieten van betaalbare en groene stroom.

Hernieuwbare telefonie

Door samen te werken met het internationale cleantech bedrijf Cambridge Energy Resources (CER) integreert Tiger Power nu ook telecomtorens in haar ‘mini-grid’. CER beheert momenteel een 600-tal telecomtorens in rurale gebieden in India. Door deze torens samen met bedrijven en huishoudens te integreren in een mini-grid, kan de groene stroom optimaal gebruikt worden. De verschillende gebruikersprofielen van de afnemers vullen elkaar aan.

Overheidsdoelen realiseren

De Indische premier Narendra Modi nam zich in september voor om tegen eind 2018, 40 miljoen gezinnen van stroom te voorzien. Daarmee wil hij de ontwikkeling van zijn land versnellen. Op dit moment hebben 250 miljoen mensen in het land geen toegang tot elektriciteit. Heel wat van die gezinnen wonen in afgelegen gebieden. De mini-grids van Tiger Power en Cambridge Energy Resources (CER) bieden net aan die gezinnen een betaalbare oplossing. Zo hopen beide bedrijven duurzame ontwikkeling te stimuleren en de Indische overheidsdoelstellingen waar te maken.

Maatschappelijke impact

De 200 mini-grids vereisen een investering van 20 miljoen euro. Dat geld moet komen van het Tiger Power Socio-Economic Impact Fund.

“Met het Socio-Economic Impact Fund willen we een positievemaatschappelijke impact genereren en investeerders en kredietverstrekkers een duurzaam rendement bieden. We kijken uit naar de samenwerking met CER. Hun ervaring in de telecom & energie sector in de Indische markt zal ons vooruit helpen.” aldus Chris Prengels, CEO van Tiger Power.

Om de maatschappelijke impact verder te vergroten, laat Tiger Power de Sunfolds voor de lokale markt lokaal produceren. Dankzij de deal creëren Tiger Power en CER zo 600 nieuwe jobs.

Facts & Figures

• Financiering & bouw van 200 mini-grids in 3 jaar
  • 1.200 Sunfolds en 100 à 200 Storagers
  • Investering van 15 à 20 mio euro