Oost-Vlaamse Tiger Power lanceert groene plug-and-play generatoren

Zon- en waterstofgedreven alternatief voor vervuilende dieselgeneratoren

Dinsdag 13 december 2016 — Het Oost-Vlaamse bedrijf Tiger Power (www.tigerpower.eu) ontwikkelde innovatieve technologieën voor de productie en opslag van groene energie in afgelegen gebieden zonder betrouwbaar energienet. Het biedt hiermee een uniek en duurzaam alternatief voor vervuilende dieselgeneratoren, zonder aan flexibiliteit en betaalbaarheid in te boeten. De producten Sunfold® en Storager® zijn de voorbije maanden uitgebreid getest. Dankzij deze geslaagde Proof of Concept is Tiger Power nu klaar voor de nationale en internationale markt.

Groen alternatief voor vervuilende dieselgeneratoren

Muziekfestivals, huizen of boerderijen in afgelegen, landelijke gebieden, tijdelijke kantoren, telecomantennes, koelsystemen voor de opslag van medisch materiaal of zelfs noodziekenhuizen en -scholen in rampgebied. Voor dergelijke toepassingen wordt elektriciteit vandaag voorzien door dieselgeneratoren. Maar zo’n generator verbruikt al snel 30.000 liter brandstof per jaar. Dat moet anders kunnen, vonden oprichters van Tiger Power Chris Prengels en Jessica Reznor.

Chris Prengels: “Tijdens een verblijf in India, waar maar liefst 250 miljoen mensen geen toegang hebben tot elektriciteit, zagen we de hoge nood aan eenvoudige, slimme en schaalbare plug-and-play-systemen voor energievoorziening en -opslag. Het bracht ons tot de ontwikkeling van twee revolutionaire producten: Sunfold® en Storager®.”

Flexibele en modulaire energiecentrale op zon en waterstof

De gepatenteerde Sunfold® is een vouwbaar, voorgemonteerd PV-systeem met geïntegreerde batterijen dat bovenop een container geplaatst wordt. Dichtgeklapt zijn drie opééngestapelde Sunfolds® even groot en even eenvoudig te vervoeren als een gewone container. Eenmaal ter plaatse wordt de Sunfold® geïnstalleerd en opengevouwen in amper een half uur tijd. Hij is meteen in staat om dagelijks 11 tot 27 kilowattuur groene energie te produceren. Energie die onmiddellijk gebruikt kan worden of kan worden opgeslagen om ook voor en na zonsopgang de energiebevoorrading te garanderen. Het combineren van zonne-energie met opslag in een batterij binnen een plug-and-play-product is uniek.

De Storager® is een unit die tot 300 kilowattuur groene energie voor veel langere tijd kan opslaan onder de vorm van waterstof. In dit innovatieve concept wordt regen- of grondwater omgezet in waterstof en opgeslagen. Wanneer daar nood aan is, wordt een deel van de voorraad waterstof omgezet in elektriciteit. Waterstof als drager voor energie is aan een opmars bezig in andere sectoren, bijvoorbeeld in elektrische wagens. Maar Tiger Power past deze techniek als eerste toe in een product voor lange termijn energieopslag. Net als de Sunfold® is ook de Storager® compact en makkelijk te vervoeren, maar gebouwd om meer dan 20 jaar mee te gaan.

Vooruitkijkende en zelfdenkende software

De Storager® kan gebruikt worden in combinatie met andere duurzame energiecentrales zoals kleine windturbines of kleine biomassacentrales, of met één of meerdere Sunfolds®. Dan vormen ze samen een Power camp®, een kleine elektriciteitscentrale die volledig onafhankelijk is van fossiele brandstoffen en die toch de klok rond en het hele jaar door 100% groene elektriciteit levert. De nood aan elektriciteit enerzijds en de beschikbaarheid van zonne-energie anderzijds, worden bij de producten van Tiger Power immers in evenwicht gehouden dankzij slimme software.

CTO Jessica Reznor: “Voor de ontwikkeling van deze software hebben we het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) onder de arm genomen. Samen werken we aan een vooruitkijkend en zelflerend systeem. Dat weet na verloop van tijd bijvoorbeeld op welk moment van de dag er pieken zijn in energieverbruik en speelt daarop in door buiten die piekmomenten een voorraad op te slaan.”

Lokaal filiaal in India

Met het oog op de marktuitrol van de producten, richt Tiger Power momenteel een filiaal op in India. De ambitie is om 100 mini-grids in Oost-India te bouwen en 200 in sub-Sahara Afrika. Daarom zal Tiger Power ook mee aan projectontwikkeling doen via zogenaamde Renewable Energy Service Companies of RESCO’s, aparte vennootschappen die Tiger Power als joint ventures opricht samen met lokale partijen.

CEO Chris Prengels en CTO Jessica Reznor
Power camp® met Storager® en Sunfold®